Postások Független Érdekvédelmi Szövetsége
(POFÉSZ)
1425 Budapest, Népszínház u 27.
Magyar Posta Zrt.
Humánerőforrás igazgatóság
Takács Pálné igazgató
részére
Tárgy: túlfogyasztás miatti kártérítések
Tisztelt Igazgató Asszony!
A POFÉSZ tudomására jutott, hogy a Logisztikai Igazgatóság Szállítási Üzemeinél „Üzemanyag túlfogyasztás” címen Kárvallási nyilatkozatokat küldenek ki azon gépjárművezetők részére, akiknél megállapítható az adott gépjárműre érvényes fogyasztási norma minimum 5 literes túllépése.
A POFÉSZ tudomásul veszi és egyetért azzal, hogy a túlfogyasztás – amennyiben munkavállalói okokra vezethető vissza – megtérítésre kerüljön. Ennek jogalapját a 2012. évi I. törvény (Munka Törvénykönyve) teremti meg a 179.§ alapján mely szerint:
76. Felelősség a vétkesen okozott kárért
179. § (1) A munkavállaló a munkaviszonyból származó kötelezettségének megszegésével okozott kárt köteles megtéríteni, ha nem úgy járt el, ahogy az adott helyzetben általában elvárható.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt feltételek fennállását, a kárt, valamint az okozati összefüggést a munkáltatónak kell bizonyítania.
(3) A kártérítés mértéke nem haladhatja meg a munkavállaló négyhavi távolléti díjának összegét. Szándékos vagy súlyosan gondatlan károkozás esetén a teljes kárt kell megtéríteni.
A munkáltató ezért – nagyon helyesen – erre a szakaszra utalva küldi ki rendelkező levelét a garázsvezetők, és a kárvallási nyilatkozatot az érintett munkavállalók részére.
A munkáltató hivatkozása azonban csak az (1) és (3) bekezdés tartalmára vonatkozik és nagyvonalúan elfeledkezik a (2) bekezdésben foglaltakról, mely szerint az (1) bekezdésben megjelölt munkaviszonyból származó kárt a munkáltatónak kell bizonyítania.
A hivatkozott munkáltatói levél harmadik bekezdése szó szerint így szól: „A keletkezett túlfogyasztás munkavállalói okokra vezethető vissza, ezért a dolgozó felelőssége a túlfogyasztásért fennáll”, azaz egyoldalúan és jogorvoslati lehetőség nélkül állapítja meg a munkavállaló felelősségét anélkül, hogy a (2) bekezdés szerinti bizonyítási kötelezettségének eleget tenne.
A POFÉSZ még egyszer leszögezi, hogy egyetért minden olyan munkáltatói intézkedéssel, amely arra irányul, hogy a munkavállaló tegyen eleget a munkáltatói előírásoknak és amennyiben a munkaviszonyából származó kötelezettségeinek megszegésével kárt okoz, azt térítse meg, de egyben kéri a munkáltatót, hogy a kötelezettségszegés bizonyításának – objektív feltételek figyelembevételével – minden esetben tegyen eleget.
A POFÉSZ tudomásul veszi azt a tényt, hogy amennyiben a vizsgált időszak alatt az adott munkavállaló egyedüliként – vagyis váltótárs nélkül – vezette a gépjárművet, az Ő vezetési technikája és stílusa okozhatta a túlfogyasztást, akkor a felelőssége megállapítható. Azonban egyedi esetek, kivételek így is adódnak pl. Ormai Gábor Bp. 112. posta munkavállalója esetében. Szakszervezetünk tagja elmondta, hogy az FJU-243 frsz-ú Ford gépjárművet egyedül ő vezette, tehát emiatt fennállhatna a felelőssége, de a hegyi járatban, a XI. kerület adottsága miatt nem érzi magát felelősnek, ezért kéri az átlagostól eltérő körülmények vizsgálatát.
Jelentős eltérés tapasztalható, ha nem minden munkavállaló tankolja egyformán tele a járművet, pl. ütközés után még rátölt 1-2 litert. Az ebből adódó eltérések jelentősek lehetnek. Az elmúlt év során, a gépjárművezetők személyes ösztönzésével kapcsolatos egyeztetések során ezek a felvetések részletesen kitárgyalásra kerültek, tehát az ezzel kapcsolatos eltérések a munkáltató tudomására jutottak. Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy szükségesnek tartjuk a postai gépjárművek korának, műszaki állapotának, súlyterhelésének vizsgálatát.
Nem tartjuk elfogadhatónak a munkáltató egyoldalú intézkedését, melyben a gyári fogyasztási normáknál alacsonyabb értéket határoz meg elvárásként, ezzel gyakorlatilag eleve túlfogyasztást generál.
Azokban az esetekben, amikor a túlfogyasztás egy gépjármű tekintetében több munkavállalót érint (váltott gépjárművezetés) a munkáltató csak olyan esetekben érvényesíthesse a túlfogyasztás pénzbeli kiegyenlítését, amennyiben az egyes gépjárművezetőre kétséget kizáróan meg tudja állapítani – vagyis a (2) bekezdés alapján bizonyítani tudja – a túlfogyasztás mértékét az adott értékelési időszakra.
Tisztelt Igazgató Asszony!
A leírtak alapján a POFÉSZ vezetésének az a kérése, hogy szíveskedjen intézkedni a Logisztikai Igazgatóság felé, hogy a garázsvezetők részére kiküldendő levelek, illetőleg a munkavállalóknak átadandó kárvallási nyilatkozatok ne tartalmazzanak egyoldalú és jogsértő megállapításokat a munkavállalók tevékenységéről anélkül, hogy a munkáltató a bizonyítási kötelezettségének nem tesznek eleget.
További kérésünk, hogy a szakmai vezetés dolgozza ki annak módszertanát, hogy milyen objektív szempontrendszer alapján állapítható meg egy váltásos gépjárművezetés esetén az adott járművet vezető egyes munkavállalók személyenkénti felelőssége (mértéke) a túlfogyasztás létrejöttében. A módszer kidolgozásáig és bevezetéséig a POFÉSZ kéri, hogy a túlfogyasztás megfizetését a váltásos vezetés esetében a munkáltató bizonyítottság hiányában ne érvényesítse, azonban ha ezekben az esetekben a túlfogyasztás miatti költségek jelentősen meghaladnák a tervezett szintet, munkaszervezési megoldásokkal szüntesse meg, vagy minimalizálja a gépjárművek váltásos vezetésű használatát.
A levelünkben foglalt észrevételeink fogadásáról és a megtett intézkedésekről kérjük szíves tájékoztatását.
Budapest, 2012. december 17.
Üdvözlettel
Ádám István elnök Sümegvári Miklós elnök Pfeifer Tamás elnök
POFÉSZ POFÜSZ POMÉSZ |