Budapest, 2016.április.21.
Magyar Posta Zrt.
Szarka Zsolt úr
Vezérigazgató részére
Tisztelt Vezérigazgató Úr!
Engedje meg, hogy levelünk elején köszönetet mondjunk Önnek, a 2016. április 14.-i tájékoztatón elhangzott részletes információkért. Megerősítjük azt az álláspontot, mely szerint a munkáltató és a szakszervezetek találkozója nem a Munka Törvénykönyve szerinti konzultációnak, hanem csak – ahogy azt a szervezésért felelős és jelenlévő humánszervezet képviselője is minősítette – egy munkáltatói tájékoztató, információs megbeszélésnek minősült.
Kifejezett eredménynek tekintjük a www.portfolio.hu weboldalon megjelent alábbi megállapítást:
„…Azt is előrevetítette a Posta első embere, hogy április végén tárgyalásokat kezdeményeznek a szakszervezetekkel és az első negyedéves tapasztalatok alapján megvizsgálják annak a lehetőségét, hogy milyen bérfejlesztési lehetőséget tud nyújtani a munkáltató a továbbiakban. Szerinte konstruktív együttműködést tudnak folytatni az érintettekkel…” mely alapján Ön is úgy látja, hogy csak a szakszervezetekkel együttműködve tudja a munkáltató a gazdasági céljait megalapozó munkabékét megteremteni.
Ugyanakkor vitába szeretnénk szállni a tudósítás alábbi megállapításával, és ha valóban így nyilatkozott Önnel is:…Egyúttal visszautasította a vezérigazgató a Pofész és Kész szakszervezetek állítását, miszerint a cég megsértette volna a 2016-os bérmegállapodást. A menedzsmentnek a bérmegállapodás értelmében joga van egyedi béremelésekhez és csak ilyen történt az 500 ezer forint feletti bérsávban….”
Több forrásból megerősített jogi szakértői állásfoglalások alapján a bérmegállapodás egyértelműen fogalmaz, vagyis 500.000Ft/hó besorolási bér felett nem lehetett volna az érdekképviseletek bevonása nélkül alapbért fejleszteni. A bérmegállapodás ugyanis a kollektív szerződéssel egyenértékű dokumentumnak minősül, ami a jelenlegi jogrendszer alapján normatív hatályú, vagyis minden munkavállalóra (az Mt.-ben meghatározott vezetőt kivéve) érvényes, így rendelkezései a Munka Törvénykönyvében előírtakkal, megegyező hatállyal bírnak. Mivel a jogszabályi hierarchián belül egy vállalkozásnál a KSZ a legmagasabb munkajogi jogforrás, így azt egy munkáltatói rendelkezés nem írhatja felül. Ennek megfelelően nem helytálló, hogy a 81/2011 sz. Vig. utasítás megalapozta volna a bérmegállapodástól eltérő keresetfejlesztést.
Figyelembe véve a hivatkozott utasítás rendelkezéseit és belső tartalmát, annak 6. pontja előírja, hogy a bértömeg egyedi felhasználásáról is ki kell kérni a szakszervezetek és az Üzemi Tanács véleményét, ami jelen esetben nem történt meg. Ugyancsak problémát okoz, hogy a hivatkozott rendelkezés 9. pontjának. I ) bekezdése a prémium és céljutalom rendszerben érintett munkavállalók esetére kifejezett tiltást rendel el. A leírtak alapján így nemcsak a KSZ, hanem a munkáltató saját rendelkezése is csorbát szenvedett, melyet szakszervezeteink nem a Vezérigazgató Úr, hanem szakmai segítőinek hibájaként értékelik. Továbbra is az a véleményünk, hogy az 500.000 Ft/hó besorolási bér feletti keresetfejlesztés jóváhagyásáról egy kiegészítő bértárgyalás keretén belül kell a munkáltatónak egyeztetéseket kezdeményezni. Ezeknek a kiegészítő tárgyalásoknak a keretén belül – a vezérigazgatói sajtónyilatkozat szerint április végén az első negyedéves eredmények ismeretében – várjuk a munkáltató ajánlatát a 2016 évre szóló további keresetfejlesztési lehetőségekről.
A megkezdődő tárgyalásokra várjuk azoknak a béradatoknak a konkrét bemutatását melyről az MTI (2016. április 15., péntek 15:39) az alábbiak szerint tudósított: „… 2012-2016. között 35 százalékos keresetnövekedés volt az 500 ezer forint alatt keresőknél, amiből 21,3 százalék alapbérfejlesztés volt, a többi emelés egyéb jogcímen történt.”
Ennek vizsgálatát szakszervezeteink szakértői elvégezték és a Magyar Posta Zrt. 2010 – 2014 közötti nyilvános mérlegbeszámolóinak kiegészítő mellékleteinek alapján a következő adatokat dolgozták fel
|
Átlagos állományi létszám és kereset
|
2010
|
2014
|
2014/2010
|
|
fő
|
kereset eFt
|
fő
|
kereset eFt
|
létszám
|
kereset
|
|
Teljes munkaidős
|
29 140
|
62 404 233
|
25 065
|
63 378 030
|
86,0%
|
101,6%
|
|
*ból fizikai
|
12 224
|
20 272 736
|
11 185
|
22 698 563
|
91,5%
|
112,0%
|
|
*ból szellemi
|
16 916
|
42 131 497
|
13 877
|
40 679 467
|
82,0%
|
96,6%
|
|
Nem teljes m.idős
|
4 893
|
5 721 173
|
6 058
|
8 798 086
|
123,8%
|
153,8%
|
|
További mv.
|
71
|
64 237
|
57
|
80 301
|
80,3%
|
125,0%
|
|
Állományom kívül
|
0
|
801 573
|
0
|
2 468 824
|
0,0%
|
308,0%
|
|
Összesen
|
34 104
|
68 991 216
|
31 180
|
74 725 241
|
91,4%
|
108,3%
|
|
Teljes munkaidős bruttó átlagkereset
|
2 010
|
2 014
|
2014/2010
|
|
Éves
|
Havi
|
Éves
|
Havi
|
|
Teljes m.idős átl.ker.
|
2 141 532
|
178 461
|
2 528 547
|
210 712
|
118,1%
|
|
fizikai
|
1 658 437
|
138 203
|
2 029 375
|
169 115
|
122,4%
|
|
szellemi
|
2 490 630
|
207 552
|
2 931 431
|
244 286
|
117,7%
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
Az adatsorok szerint az átlagos keresetnövekedés 2010 és 2014 között – egy 9,6%-os átlagos állományi létszámcsökkenés mellett –118,1%. Amely érték trendjében sem felel meg az MTI által közölt 35%-os keresetnövekedésnek (még akkor sem, ha az adatokat torzítja, hogy az átlagos állományi létszám tartalmazza az 500 ezer forint/hó feletti alapbérrel rendelkező munkavállalókat. De mivel az ő keresetük az MTI nyilatkozat szerint 5,4%-kal csökkent nagyobb korrekciót a számítás nem igényel)
Szakszervezeteink a fenti problémák tárgyalásos úton történő megoldására nyitottak, így várják a munkáltató által a nyilvánosság előtt is megígért, a további bérnövelésekről szóló tárgyalások áprilisi megkezdését.
Álláspontunk szerint a kialakult érdekkonfliktusokat csak tárgyalásos úton lehet megoldani, a szociális partnerek együttműködése és kölcsönös tisztelete jegyében.
Üdvözlettel:
|
Ádám István
POFÉSZ elnök
|
Tusz Ferenc
KÉSZ elnök
|
|