Postai EU ÁPB baleset-megelőzési, munkavédelmi szakszeminárium
Brüsszel, 2008. szeptember 14-15.
Szakmai Beszámoló
A Postai Alágazati Párbeszéd Bizottság 2008. szeptember 15-én részt vett az EU ÁPB Munkavédelmi tagozatának soros ülésén Brüsszelben. Az európai postai szociális párbeszéd bizottság munkavédelmi munkacsoportjának elnöke a Magyar Posta Zrt. humánerőforrás gazdálkodási igazgatója, Potykiewicz Tamás, a Postai ÁPB tagja.
A PÁPB fontosnak tartja, hogy a bizottság tagjai személyesen szerezzenek tapasztalatokat az európai szociális párbeszéd gyakorlatáról, kiemelten érintve a baleset-megelőzés témáját.
A munkavállalói oldal tagjai az ország több területén dolgoznak (Debrecen, Sopron, Pécs), így a Brüsszelben szerzett tapasztalatok hazánk több pontjára is eljutnak.
A munkáltatói oldal, a Magyar Posta ZRt. Tagjai a Magyar Posta ZRt több területén dolgoznak (Humán szakterület, levélüzletág,..), ezért a szemináriumon szerzett tapasztalatok több szegmensben is felhasználhatóvá válnak.
A szeminárium célja, hogy a résztvevők megismerhessék a baleset-megelőzés területén tett intézkedéseket, a fejlődés útját, alkalmazására javaslatokat dolgozzon ki a bizottság, s azokat a Magyar Posta Zrt. munkavédelmi tevékenysége során alkalmazni lehessen.
Cél továbbá, hogy a PÁPB tagok betekintést nyerhessenek az európai, postai munkavédelem folyamatába, s a tapasztalatokat a PÁPB bővülését követően hasznosítsa.
A munkavállalói oldal delegáltjai:
1. Dr. Horváth István* PSZ
2. Kalmár László PSZ
3. Kiss Antal PSZ
4. Ádám István POFÉSZ
A munkaadói oldal delegáltjai:
1. Potykiewicz Tamás*
2. Spáda Tibor*
3. Szentannainé Simon Teréz
4. Dr. Papp Ildikó
5. Kiss Erika
* Dr. Horváth István, Potykiewicz Tamás, Spáda Tibor az EU finanszírozásában vettek részt a szemináriumon.
Brüsszel EU Központ
A tanácskozás elején Potykiewicz Tamás (Magyar Posta Zrt.) elnök úr köszöntötte a résztvevőket, külön Christina Fogelquist asszonyt az Európai Unió Foglalkoztatási Főigazgatóságának igazgatóját. Rövid bevezetőjében összefoglalta a tanácskozás tervezett célját, tájékoztatót adott a Szociális Párbeszéd Bizottság Postai tagozatának WEB-lapjáról, ahová a jövőben a munkavédelemmel kapcsolatos anyagok felkerülnek. Ezután ismertette a programot és megnyitotta az ülést.
Marie Helene Castellarnau-Dupont (La Poste La Poste Baleset-megelőzési munkacsoport szóvivője, F3C CFDT Franciaország) bevezető hozzászólásában emlékez-tetett a budapesti tanácskozásra, az akkor sikeresen megkezdett párbeszéd folytatására. Fő célkitűzésként megerősítette: a párbeszéd alkalom az alkalmazott példák és gyakorlatok egyeztetésére is.
Az Európai Unió Foglalkoztatási Főigazgatóságának (Luxemburg) részéről Christina Fogelquist előadásának a „Hogyan lehet a munkahelyen a minőséget és a termelékenységet javítani” címet adta. Elmondta, hogy a minőség és termelékenység javításának feladata elválaszthatatlan a munkavédelemtől. 2002-2006 között az EU-nak már volt ilyen stratégiai programja, aminek fő céljai voltak: a nemzeti (baleset) megelőző politikák beindítása, a szociális partnerség kiépítése a munkavédelem területén, a munkavédelmi stratégiák elkészítése, a nyilvánosság szerepének erősítése, és a minőségbiztosítás rendszerének kiépítése. Emlékeztetett a „Liszaboni stratégia” alapelveire: a minőség hozzájárul a foglalkoztatás növeléséhez, a munkavédelmi hiányosságok és hibák pedig mindezen tényezők ellen hatnak. Eredményként lehet elkönyvelni, hogy a halálos munkabalesetek száma 2002 és 2004 között az EU tagországaiban 17 %-al csökkent, a három napot meghaladó munkabaleseti táppénzes napok száma 20-%-al mérséklődött.
Felmérések azt mutatják, hogy az Unió munkavállalóinak 28-%-a különböző, a munkavégzésre visszavezethető egészségügyi problémát jelzett, 35 %-a szerint valamilyen veszélyt jelent reá nézve a végzett munkatevékenység. Különösen magas kockázatoknak vannak kitéve a fiatalok, az idősödő korúak, az alacsony képzettségűek és a migráció munkavállalói, elsősorban a kis és középvállalkozások területén. Ezek közül is kiemelte a mezőgazdaság, az építőipar, a halászat és a közúti szállítás területeit.
A 2007-2012-es stratégia új prioritásokat jelöl meg: foglalkozni kell a munkaképes népesség öregedési problémáival, a kisvállalkozások számának robbanásszerű növekedésével, a foglalkozás-egészségügyi megbetegedések gyakoribbá válásával, az új fejlesztések (innovációk) által előálló veszélyekkel.
A stratégiai célkitűzések szerint 2012-re 25 %-al kell csökkenteni az előforduló munkabalesetek számát. Ehhez javítani kell az Uniós előírások kidolgozásának és átvételének gyakorlatát, az ehhez kapcsolódó nemzeti stratégiák kidolgozását El kell érni, hogy ezeknek az előírásoknak nemzetközi súlya is legyen, példaként az USA, Japán és Kína szerepét említette. Támogatni kell a jó megoldások elterjesztésének gyakorlatát.
Létrehozták a SLIC – a munkavédelmi felügyelők nemzetközi bizottságát, és az ACSH-t, a triparti munkabizottságot. Folyik a stratégia keretében a jogszabályi keretek felülvizsgálata, ahol cél az egyszerűsítés és harmonizáció. A program a megelőzésre helyezi a hangsúlyt. Cél a foglalkoztatás növelése a munka biztonságával összefüggésben.
Franck Hubert (La Poste, Franciaország) a francia posta munkabaleseti nyilvántartási és elemző rendszerét ismertette. Bevezetőjében leszögezte: minden baleset valamilyen szabályszegésre, hibára vezethető vissza. A pontos ok-okozati összefüggések feltárásához szükség van az előzmények és a következmények alapos vizsgálatára. Bemutatta a munkabaleseti elemző rendszer (struktúrált baleset felmérési módszer) informatikai támogatását, amely kiemelten kezeli a vezetői felelősség, a koordináció, és a mélyebb kiváltó okok elemzését. A rendszer alkalmas megelőző terv készítésére. Hangsúlyozta: az elemzés kollektív munka, melyben részt vesznek a szakszervezetek is.
Az AMCAT – baleseti analizáló program két fő részből áll: egy általános, körülményeket rögzítő rendszerből és egy mélyebb, elemző részből. Megjelenítése internet alapú, amely széleskörű felhasználást tesz lehetővé. A feldolgozás során a program végig segíti a kiváltó okok feltárását és elemzését. A megállapítások dokumentálásra kerülnek.
Kérdések-válaszok:
A Magyar Posta Zrt.-től Flórián István kérdést intézett az előadóhoz: módot és lehetőséget lát-e Franck Hubert az adatok kölcsönös cseréjére?
Válaszában Franck Hubert kifejtette, hogy még a program bevezetésének és kidolgozásának elején tartanak, de a munka kellő fázisában szívesen készek egy tapasztalatcserére.
Marie Helene Castellarnau-Dupont kérdése a szakszervezetek bevonására vonatkozott.
Franck Hubert elmondta, hogy a munka során szoros együttműködés van a munkáltató és a szakszervezetek között.
Didier Rouger (CGT FAPT Francia Szakszervezeti Szövetség) hozzászólásában kifejtette: a munkatermelékenység és a munkakörülmények együttes kezelése kiemelten fontos, különösen olyan új elemek esetében, mint a munkahelyi stressz.
Antonio Loré (Post Italia, Olaszország) kérdése a vizsgálatok mennyiségére és mélységére vonatkozott, illetve arra, hogy milyen módon vonják be a szakszervezeteket a vizsgálatokba.
Franck Hubert válaszában kifejtette: korábban csak a munkáltatói oldal foglalkozott a balesetek kivizsgálásával, az új módszer ebbe a munkába bevonja az érdekképviseleteket is.
Az Olasz Posta Szakszervezet részéről Galbiati Lorenzo kifejtette: a helyzet kiváló, náluk az együttműködés működik, a balesetvizsgálatban a munkáltató mellett a munkavállalói oldal is részt vesz.
A Svéd Posta képviseletében Ugo von Segebaden (Svéd Posta, Svédország) az elcsúszásos, eleséses balesetek elemezésének új módszerét mutatta be. Különös hangsúlyt az ad neki, hogy évente mintegy 400 ilyen baleset fordul elő a Svéd Posta területén. Módszerül az 5S (Japán elnevezések) módszerét választották: kiválogatás (balesetek típusa szerint), minden a helyére kerüljön (rend és fegyelem kérdése), dörzsölés (vagyis a munkahelyek és közlekedési útvonalak tisztán tartása), szabályosság (az előírások betartása) önfegyelem (vagyis a kapkodás és figyelmetlenség elkerülése).
A program külön foglalkozik a burkolatok (szőnyegek, padlók, padlóburkolatok) megfelelőségének vizsgálatával. A veszélyes helyekről (kanyarulatok, szintkülönbségek, szélek, határolók) külön kritikai analízis készül.
Kérdések-válaszok:
A Spanyol Postaigazgatóságtól Monserrat Mir (Spanyol Posta, Spanyolország) kérdésként tette fel: a japán feng-sui módszerének adaptálása a baleset-elemzésre érdekes, de hogyan teremtik meg a jogszabályokkal való összhangot.
Válaszában Ugo von Segebaden kifejtette: összefoglaló elemzést még nem készítettek, arra voltak elsősorban kíváncsiak, hogy egy más szemléletű megközelítés adaptálható-e munkabiztonság területén. Ismertette azt is, hogy katalógust készítenek a leggyakoribb és legtipikusabb esetek elemzéséből.
Spáda Tibor (Magyar Posta Zrt.) hozzászólásában kérte: a hasznos és használható információk kerüljenek fel a közös web-lapra, illetve szívesen lát mindenki ajánlott, működő rendszereket, megoldásokat.
A Royal Post (Egyesült Királyság) képviselője Peter Walls kifejtette: nem lehet mindent a szakszervezetekre hagyni, fontos a vezetők szerepe és felelőssége is, rendszeresen kell értékelni a baleseti jelentéseket. Bejelentette, hogy az angol posta elkezdte a „kvázi” balesetek kivizsgálását is.
Flórián István (Magyar Posta Zrt.) a kockázatelemzés módszeréről, annak informatikai támogató programjáról tartott előadást. Elmondta: a téma nem előzmények nélküli, 2006-ban a Magyar Posta Zrt. ennek a programnak első fejlesztésű változatát már bemutatta az Unió Párbeszéd Bizottságának postai tagozata előtt. Emlékezetett arra, hogy akkor három példán keresztül mutatta be a Magyar Posta Zrt. az alkalmazást: a jó láthatósági mellény, a kutyariasztó és a lábtámasz. Részletesen ismertette előadásában a standard jegyzőkönyvek rendszerét, tájékoztatta a hallgatóságot a jegyzőkönyvek belső tartalmáról. A standard jegyzőkönyvekkel a Társaság teljes működési területe – kb. 95 %-ban – „lefedhető”.
Az Általános munkakörnyezeti vizsgálatot szinte minden munkahely esetében elvégzésre kerül. Itt a kérdések a munkakörnyezet legfontosabb jellemzőinek vizsgálatára vonatkoznak: pl.: klímaviszonyok, megvilágítás, elhelyezés, közlekedési útvonalak, szociális ellátás, stb.
A Gyalogos kézbesítés kockázatának vizsgálatánál nemcsak a közúti és a gyalogos közlekedés kockázati tényezőit vizsgálják, de itt foglalkoznak az emberek és állatok támadásának veszélyeivel is.
A Kerékpáros kézbesítés jegyzőkönyve kitér a közlekedési előírások alkalmazásán túl a kerékpár műszaki állapotának vizsgálatára is, a Motorkerékpáros kézbesítés kockázatelemzése pedig tartalmazza a motoros védőruházat viselésére vonatkozó paramétereket is.
A kézi és gépi anyagmozgatás kockázatelemzésének fontos része a súlynormák és az emelés szabályainak vizsgálata, valamint az emeléshez használat segédeszközök és gépek megfelelősségének vizsgálata.
Az építőipari tevékenység kockázatelemzése igen nagy területet ölel föl, beleértve építési munkák karbantartási és javítási feladatait is.
Az Erősáramú szerelés kockázatelemzése során az elektromos hálózatok, gépek, berendezések telepítése, javítása és vizsgálata a fő kérdés.
A Magyar Posta Zrt. rendelkezik saját konyhákkal, üdülőkkel, ahol ételfőzés és kiszolgálás is folyik. Ezzel kapcsolatban csak a HACCP említésre méltó, mint a vizsgálandó fő szabályt.
A Gépjárműszerelés és Gépjárműtárolás két jól elkülönülő és mégis összefüggő terület. Amíg az előzőnél az ipari tevékenység a fő kockázati tényező, az utóbbinál már a közlekedési és munkakörnyezeti jellemzőket is kiemelten kell vizsgálni.
Nem létezik szinte olyan üzem vagy telephely, ahol a karbantartás, javítás, szerelés mindennapi tevékenységével ne találkoznánk.
Felvázolta az informatikai fejlesztés útját, az elért eredményeket, illetve felvázolta milyen helyeken hasznosulhatnak a kockázatelemzés és értékelés megállapításai. Vizsgálatok azt mutatták, hogy a kockázatelemzési munka is hozzájárult a baleseti helyzet kedvező alakulásához. Egyrészt a munkabalesetek száma csökkent, másrészt kedvező képet mutat az egyes balesetek súlyosságának megítélése is. Jelentősen csökkent azoknak a munkabaleseteknek a száma, ahol a munkáltató közvetlen felelőssége volt a megjelölhető indok. Csökkent a munkabelesetek miatt kiesett munkaidő időtartama, ami közvetlen összefüggést mutat az egyes balesetek súlyosságával. Egy ilyen csökkenés fokozott gazdasági jelentőséggel bír.
A kockázatelemezés munkáját összevetette a statisztikai adatokkal. Az előadás befejező részében beszélt a jövőre vonatkozó tervekről: a web-es felület milyen előnyökkel jár, mit vár el a munkabaleseti és a kockázati rendszer integrálásától. Fejleszteni szeretnék a jegyzőkönyvek felhasználását, összekapcsolva a munkabaleseti nyilvántartási rendszert a kockázatelemzési rendszerrel. Így közös értékelésre is lehetőség nyílik. A NET-es felület lehetővé fogja tenni az adatok széles körben, a postai belső intranet hálózaton való elérését. Innen statisztikai adatok, összehasonlító elemzések, vagy egyszerűen munkavédelmi nyomtatványok is letölthetők lesznek.
Kérdések-válaszok:
Dr Horváth István (Postás Szakszervezet, Magyarország) hozzászólásában a munkavédelmi érdekképviseleti rendszerről tartott ismertetést. Kiemelte: Magyarországon törvényi előírás a munkavédelmi érdekképviselet működtetése, működésének szavatolása. A munkabaleseti jegyzőkönyvön aláírásuk nemcsak azt bizonyítja, hogy részt vettek a baleset kivizsgálásában, de anélkül el is fogadhatatlan a dokumentáció: a hatóság visszaküldi. Elmondta: a munkavédelmi tervek, beszámolók rendszeres értékelése során áttekintik a munkáltatóval közösen a kockázatelemzés feladatát is. Idén készülnek az érdekképviseleti választásokra, ugyanis a jelenlegi képviselők négy éves mandátuma novemberben lejár.
Cristina Tudose Mihaela Elena (Román Posta, Románia) arra vonatkozóan tett fel kérdést: a bemutatott anyag kérdőív, vagy kézikönyv és van-e ISO minősítése?
Válaszában Flórián István úr elmondta: egy komplex informatikai rendszerről van szó, melyet a munkavédelmi szakemberek használnak. Jelenleg nincs ISO minősítése, de a fejlesztések során lehet rá gondolni, amennyiben szükséges. Az információcsere példájaként elmondta: a közelmúltban az olasz és magyar posta egyeztette a védőeszközök minősítésére vonatkozó előírások és szabványok listáját.
A Deutsche Post nevében Ralf Schäfer úr (Német Posta, Németország) a Német Posta Munkavédelmi igazgatóságáról a Globális Közlekedésbiztonsági Kezdeményezésekről tartott előadást. Kezdeményezésüket a világ több mint 22 országára, 500 ezer munkavállalóra kiterjesztették. A kultúrált és biztonságos közúti közlekedés alapelveit 7 kabalafigura (szuperhős) személyesíti meg, akik a honlapon különböző példákon keresztül mutatják be a közös tudatosság és felelősség helyes gyakorlatát.
A 2007-ban kezdett program igen sikeres: több mint 170 ezren keresték már fel a honlapot, a program időszaka alatt az érintett országokban 15 %-al csökkent a balesetek száma, 16 %-al a kiesett munkanapok száma.
A program új fejlesztés előtt áll: már készen van az az új hét szuperhős, akik az „Első a biztonság” mozgalomban fognak szerepet játszani.
Kérdések-válaszok:
Dr. Papp Ildikó (Magyar Posta Zrt.) kérdése arra vonatkozott: a 2007-es programot gyakorlati képzés is kiegészítette, és volt-e a programnak kommunikációja?
Ralf Schäfer válaszában elmondta az anyagot az összes német postán kiosztották, és az útbiztonsági napok szervezése során gyakorlati képzést is tartottak.
Monserrat Mir megkérdezte: kötelező vagy önkéntes volt a program a résztvevők számára, volt-e követelményrendszer és kaptak-e visszajelzést a résztvevők?
Válaszában Ralf Schäfer elmondta: a program az önkéntesség alapján működött, de sikere a résztvevőket meggyőzte. Igen nagy figyelmet fordítottak a jó kommunikációra és arra, hogy mindenki meggyőződhessen az elért eredményéről.
Didier Rouger elmondta, hogy sajnos általános jelenség Franciaországban a közúti balesetek számának emelkedése, erre jó megoldás lehet a Deutsche Post módszere.
Franck Hubert hozzátette: ősszel indítják közlekedésbiztonsági kampányukat, ami fontos, annak ellenére, hogy az emelkedő országos statisztikák mellett a Francia Posta közlekedési baleseteinek száma 17 %-al csökkent.
Antonio Loré (Olasz Posta) kérdése arra vonatkozott: vannak-e a programnak speciálisan célzott szegmensei. Náluk a legnagyobb problémát a motorkerékpáros kézbesítők balesetei jelentik. Ez évente mintegy 177 ezer kiesett munkanapot és mintegy 7 millió EU kiesést jelent. Főleg a 30 év alatti fiatalokat érinti. Beszámolt arról is, hogy keresik a biztonságosabb és környezetkímélőbb megoldásokat: a magyar és az olasz posta közös fejlesztési programja az elektromos vagy hibrid meghajtású postai gépjármű kifejlesztése.
Franck Hubert elmondta, hogy a francia posta is kísérletezik egy elektromos meghajtású négykerekű vagy háromkerekű jármű kifejlesztésével, ami fontos előrelépés lenne a fenntartható fejlődés szempontjából is.
Monserrat Mir üdvözölte a fejlesztési elképzeléseket és mindenképpen támogathatónak ítélte. A kezdeményezés beleillik a genfi konvenció ajánlásába.
A plenáris vita lezárása után Potykiewicz Tamás elnök a tanácskozás véleményeinek összefoglalásához kért véleményeket a tanácskozás résztvevőitől.
Kalmár László (Postás Szakszervezet) összefoglalójában hangsúlyozta: fontos és eredményes minden olyan fórum, ahol a munkáltatók és a munkavállalók képviselői eszmét cserélhetnek a közös feladatokról. Különösen jelentős ez a munka világában, a munkabiztonság területén. Az eddigi eredményekre építkezhet minden további kezdeményezés.
Jan-Eric Roennqvist (SEKO, Svédország) összefoglalójában kivételesen jónak és sikeresnek ítélte a tanácskozást és mindenképpen a megkezdett munka folytatását tanácsolta.
Flórián István (Magyar Posta Zrt.) három területen látott további előrelépési lehetőséget: közvetlenebbé és intenzívé kell tenni a párbeszédet a postai munkavédelmi bizottság és az EU Foglalkoztatási Főigazgatósága között, hiszen a postaigazgatóságokban rengeteg értékes információ, tapasztalat és kezdeményezés gyűlt össze. Üdvözölendő lenne, ha a postai munkavédelmi bizottság megállapításai, észrevételei teret kapnának az Uniós szabványalkotás és előírásrendszerek, ajánlások készítése során. Végezetül a web-side legyen „nyitott” oldal, kerüljenek rá az aktuális problémák, kezdeményezések, javasolt közös megfontolások is.
Francesco Costa (Posta Italia, Olaszország) szerint az a munka, ami 2006-ban Budapesten elkezdődött megfelelő folytatást kapott ezen a tanácskozáson. Akarat és szándék van a párbeszédre, a közös gondolatok cseréjére. Szorgalmazta a közvetlen kapcsolatfelvételt és a web-side minél szélesebb körű használatát. Javasolta, hogy az Unió a posták biztonsági stratégiáját egészítse ki a munkabizottság ajánlásaival.
Spáda Tibor (Magyar Posta Zrt.) összefoglalásában felhívta a figyelmet arra, használja ki minden tagállam a web-side előnyeit és lehetőségeit. Szeretné, ha a tagországok adataiból, megoldási javaslataiból, egy nagy információs háló jönne létre, aminek a segítségével a válaszok, a jó gyakorlatok és a követendő vagy ajánlott példák és megoldások egyszerűbben megismerhetők és megtalálhatók. Hangsúlyozta, hogy a közvetlen tapasztalatcsere a hatékonyság felé vezető út kulcsa.
Marie Helene Castellarnau-Dupont (Franciaország) közös nyilatkozat elfogadását ajánlotta, amely a későbbi plenáris üléás keretében kerülne aláírásra.
Potykiewicz Tamás (Magyar Posta Zrt.) elnök zárszavában sikeresnek és eredményesnek nyilvánította a tanácskozást. A tanácskozás ezután befejezte munkáját. |